دستگاه VMC چیست و چه تفاوتی با دستگاه HMC دارد؟


آیا میدانید دستگاه VMC چیست؟ و یا چه تفاوتی با دستگاه HMC دارد؟ ماشین های فرز CNC ماشین آلات چند منظوره کاملاً خودکار هستند که می توانند به دو دسته افقی و عمودی تقسیم شود ، در اینجا مقدمه ای برای ماشین سنتر عمودی (VMC) و کاربردهای ماشین های VMC و تفاوت آن با نوع افقی اش آورده شده است.

مفهوم دستگاه VMC چیست؟


بر خلاف ماشین های افقی (HMC) ، ماشین های عمودی (VMC) دارای اسپیندل های عمود بر زمین هستند. قطعه کار VMC معمولاً در روی میز نصب می شوند و عملیات ماشینکاری استاندارد 2.5 یا 3 محور و یا حتی بیشتر را انجام می دهند. دستگاه VMC برای ایجاد قطعات ، یا قالب ها با دقت بالا ، توانایی تکرار و … مفید است.

در دستگاه VMC ، مواد مورد پردازش روی میز نگه داشته می شوند و ابزار براده برداری به طور عمود بر روی اسپیندل قرار می گیرند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن فرز-vmc.jpg است
دستگاه فرز vmc i-cat 1160

اصطلاح “ماشین سنتر” یا همان Machine Center تقریباً همیشه ماشینهای فرز را توصیف می کند که دارای یک تعویض ابزار اتوماتیک و یک میز است که قطعه کار را در یک مکان می بندد. ماشینکاری CNC فرایندی است که در بخش تولید استفاده می شود ، این شامل استفاده از رایانه برای کنترل ابزارهای ماشین است.

برنامه ها و کاربردهای دستگاه VMC


با توجه به مزایا و ویژگی های آن ، دستگاه ماشین سنتر CNC عمودی می تواند در صنایع تولید ماشین آلات با دقت بالا و نیازهای تولید انبوه ، از جمله هوا فضا ، اتومبیل ، ابزار دقیق ، نساجی ، الکترونیکی و برقی ، ساخت قالب ، صنایع دستی و… استفاده شود.

VMC در درجه اول برای پردازش قطعات کار با شکل پیچیده ، و دقت بالا و… مناسب است.


1) قطعات بلوکی


ماشینکاری قطعات بلوکی که دارای حفره ها و سوراخهای متعدد در روی آن هستند که عمدتا در ماشین آلات ، صنعت خودرو و هواپیما مانند بلوک موتور ، جعبه دنده ، جعبه اسپیندل ، بلوک موتور دیزل ، پوسته پمپ و … استفاده می شود

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن engine-block.jpg است
بلوک موتور (engine block)

دستگاه فرز عمودی ، 60 %- %95 از فرآیند ماشین آلات معمولی را می توان در یک بار انجام دهد. علاوه بر این ، دستگاه VMC دارای دقت و کارایی بالا ، و سیستم تعویض ابزار خودکار است ، تا زمانی که جریان فرآیند به خوبی فرموله شده باشد ، و از وسایل و ابزار مناسب استفاده شود ، بسیاری از مشکلات ماشینکاری قطعات بلوکی قابل حل است.

2) قطعات با سطوح پیچیده


در صنعت حمل و نقل هوایی ، قطعات با سطح پیچیده منحنی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند ، مانند بادامک ، موتور توربین، و … در این نوع قطعات با سطوح پیچیده ، دستیابی به دقت کافی با ریخته گری یا ماشین آلات دستی دشوار است.

با یک دستگاه فرز چند محوره با فناوری برنامه نویسی خودکار و ابزارهای ویژه ، می توانید بهره وری تولید را تا حد زیادی بهبود بخشید و از دقت شکل سطح اطمینان حاصل کنید و ماشینکاری اتوماتیک قطعات پیچیده را آسان کنید.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن قالبvmc.jpg است

3) قطعات با شکل های نامنظم و خاص


قطعات ماشینکاری نامنظم دارای اشکال خاصی هستند ، هنگام ماشینکاری اجزای شکل خاص ، شکل هرچه پیچیده تر باشد ، دقت مورد نیاز بالاتر است ، در چنین مواقعی ای است که دستگاه VMC مزایای خود را نشان می دهد.

5) قطعات نمونه سازی آزمایشی


دستگاه فرز VMC دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی است. هنگامی که شیء ماشینکاری تغییر می کند ، متناسب با آن برنامه های ماشینکاری جدید آماده سازی و وارد کنترلر میشود ، حتی برخی از بخش های برنامه را اصلاح کنید یا فقط بعضی از دستورالعمل های خاص را استفاده کنید. به عنوان مثال ، با استفاده از عملکرد بزرگنمایی می توانید ماشینکاری قطعات با همان شکل اما اندازه های مختلف تحقق بخشید ، که راحتی زیادی برای یک قطعه ، تولید انواع متنوع و آزمایش محصول جدید فراهم می کند و تا حد زیادی زمان چرخه تولید آزمایشی را کوتاه می کند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن کنترلر-فرز.jpg است

تفاوت بین CNC و VMC چیست؟


هیچ تفاوتی بین این دو ماشین وجود ندارد. در واقع همان دستگاه فرز اما با امکانات CNC از قبیل کنترلر CNC میباشد.

دستگاه VMC ماشینی با کنترل کننده CNC (Computer Numerical Control) است. همانطور که گفته شد ، ابزار برش در این نوع دستگاه فرز عمودی است و نوعی از دستگاه فرز است که محور اسپیندل آن موازی با محور عمودی یا همان محور ‘Z’ است. از آنها معمولاً برای برش فلز استفاده می شوند.

تفاوت بین ماشین فرز افقی (HMC )و عمودی(VMC)

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن hmc-vs-vmc.jpg است
تفاوت بین دستگاه VMC و HMC


1)ماشین فرز عمودی به ماشین سنتر با اسپیندل عمودی گفته می شود در حالی که اسپیندل ماشین سنتر افقی به صورت افقی نصب شده است.
2) میز ماشین فرز عمودی معمولا مستطیل است و هیچ عملکرد چرخشی یا ایندکس ندارد. در حالی که ماشین فرز افقی معمولاً دارای یک میز چرخان با ایندکس خودکار است.
3) حذف براده ها و کاهش آسیب به ابزار ، در ماشین افقی آسان تر است.
4) دستگاه VMC دارای ساختار ساده تر ، محیط اشتغال کمتر و قیمت پایین تری است.

5) ماشین VMC مقرون به صرفه ترین و موثرترین روش برای تولید فلز و سایر مواد است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد محصولات مرتبط ، میتوانید با متخصصین ما مشورت کنید >> 3246630032466301 , 32466302

 استفاده از این مقاله با ذکر منبع “کنترل افزار تبریز” بلامانع است

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله/محصول
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x